آب در هاون کوبیدن :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 184168
1399/04/12
آب در هاون کوبیدن
فراکسیون فرا البرزی ها، فراکسیون زاگرس نشین ها، فراکسیون جنوب، فراکسیون اقدام پیش دستانه در برابر آمریکا و فراکسیون شهید دیالمه ... تعجب نکنید این اسامی فهرست عجیب و غریب از لیست پیشنهادی نمایندگان مجلس یازدهم برای تشکیل فراکسیون های مجلس است که البته دو روز پیش هم خبر رسید که این نمایندگان درصدد تشکیل فراکسیون سیر و عدس هم هستند .فراکسیونها در مجلس یک تشکل غیر رسمی محسوب می شوند و به همین دلیل در هیچ یک از ۲۴۱ ماده آئین نامه داخلی مجلس اسمی از فراکسیونهای مجلس ذکر نشده است. فراکسیون ها در مجلس بیشتر جنبه مشورتی بین نمایندگان هم فکر و هم نظر در خصوص موضوعات مختلف دارند و قابلیت تصمیم گیری جهت اجرا ندارند.حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس در واکنش به پیشنهاد تشکیل این فراکسیون های عجیب و غریب گفت: با تصمیم هیأت رئیسه مجلس تشکیل فراکسیون ها در مجلس متوقف شده است. تاکنون حدود ۱۰۰ درخواست تشکیل فراکسیون به هیأت رئیسه مجلس واصل شده که تعداد آن ها همچنان رو به افزایش است. نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعدادی از فراکسیون ها عملاً در مسیر موازی با یکدیگر حرکت می کنند و ما شاهد موازی کاری در تشکیل این فراکسیون ها هستیم؛ به عنوان مثال فراکسیون تعاون و کار و فراکسیون تعاون و همیاری از جمله مواردی است که درخواست تشکیل آن ها به هیأت رئیسه واصل شده که هر دو در واقع یک مسیر را دنبال میکند.سلیمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تشکیل فراکسیون های دیگری همچون فراکسیون عدس و سیر به هیأت رئیسه واصل شده که سئوال اینجاست شأن یک فراکسیون در این حد پایین آورده شود؟اما این که این فراکسیون ها بر چه اساسی شکل گرفته و چه کارکرد موفقی داشته اند، سئوالی است که شاید برای خیلی ها مطرح شود .بر اساس تعریف فرهنگ عمید، فراکسیون گروه های هم فکری است که در داخل یک حزب یا مجمع به وجود می آیند؛ یکی از کارکردهای فراکسیون ها در مجلس شورای اسلامی است که نام ها، اهداف و کارکردهای مختلفی داشته و تعدادی از آن ها از حیز انتفاع خارج شده اند.با شکل گیری مجالس، فراکسیون های رنگارنگ قد علم می کنند و در صدر آن ها فراکسیون های سیاسی قرار دارد. این روند از زمان تشکیل مجلس شورای اسلامی از بعد از انقلاب اسلامی تا کنون وجود داشته که فراکسیون های رهروان ولایت، اصولگرایان، ائتلاف حزب ا...، پیشرفت و عدالت، زنان، وفاق و کارآمدی، اصولگرایان تحول خواه، انقلاب اسلامی، جبهه پایداری، جبهه دوم خرداد، توازن، مستقل ها از جمله آنان است.بر اساس مصوبه سال ۹۰ مجلس، حداقل هشت تن از نمایندگان می توانند جهت توجه و پیگیری امور مهم سیاسی، تخصصی و صنفی فراکسیون تشکیل دهند و هر نماینده می تواند حداکثر عضو سه فراکسیون باشد، آیین نامه تعداد فراکسیون ها، نحوه تشکیل، فعالیت و تامین امکانات مورد نیاز توسط هیأت رئیسه مجلس تهیه می شود و به تصویب کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی میرسد. همچنین اصلاحات در آیین نامه مذکور نیز به همین نحو انجام می شود. هیأت رئیسه مجلس موظف است تشکیل هر فراکسیون و نیز اسامی اعضای موسس و نمایندگان عضو آن فراکسیون را به اطلاع کلیه نمایندگان برساند.فراکسیون های مجلس به دو بخش سیاسی و تخصصی تقسیم می شود اما معمولا عملکرد فراکسیون های سیاسی در مجالس نمود بیشتری داشته و مجلس دهم هم از این قاعده مستثنی نیست. اخبار سه فراکسیون سیاسی «امید»، «مستقلین ولایی» و «ولایی» در متن رسانه هاست و بعضا اخبار سایر فراکسیون های غیر سیاسی از اهمیت کمتری برخوردار بوده و شاید حتی کمتر کسی نام برخی از آن ها شنیده باشد، به خصوص آن هایی که نمایندگان به واسطه ریاست بر فراکسیونی سعی در پررنگ کردنشان دارند.طبق قانون نانوشته ای، فراکسیون ها بازوی مشورتی کمیسیون های تخصصی محسوب می شوند، ولی چنین خروجی از عملکرد فراکسیون های غیر سیاسی کمتر دیده شده و آن ها بیشتر جنبه زینتی و یا حتی تبلیغاتی داشته اند.با این حال باید دید تنزل سطح فراکسیون ها در حد سیر و عدس آیا در کنار ضربه زدن به وجاهت و جایگاه مجلس، کارکرد کلی این نهاد را نیز زیر سایه چنین تصمیم گیرندگانی تحت الشعاع قرار خواهد داد یا خیر. و به طور کل در وضعیتی که نگاه زیر ساختی به مقوله اشتغال و مسکن و دیگر ابعاد اقتصادی حرف اول را می زند وقت هدر دادن پای تشکیل چنین نهادهایی کدام زخم مردم را درمان می کند؟!