مردانی که کار خانه انجام می دهند جذاب ترند! :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 155802
1398/07/29
مردانی که کار خانه انجام می دهند جذاب ترند!
یکی از چالشهای زندگی مشترک، تقسیم کارهای خانه است. حتی اگر شما هم خانه ای هم جنس خودتان داشته باشید یا سابقه زندگی در خوابگاه را دارید، این تجربه را کسب کرده اید که اگر برای خودتان و دیگرانی که با آن ها زندگی میکنید برنامه تقسیم کار تعیین نکنید، دائم باهم در حال جر و بحث میشوید. امروزه به دلیل این که هم زن و هم مرد در بیرون از خانه کار میکنند، این جر و بحث کارهای داخل خانه پایش به زندگی زناشویی هم رسیده است.اگر از خانم ها درباره بزرگ ترین نگرانی و استرس روزانه شان بپرسید، تعداد قابلتوجهی از آن ها از بیمیلی همسرشان برای همکاری در کارهای منزل گله خواهند کرد. بدون شک میزان اختلافاتی که بر سر تقسیم کارهای خانه بین زن و شوهرها به وجود میآید آن قدر زیاد و پرتنش است که میتواند زمینه اختلافات جدیتری را باز کند. طبق مطالعات و بررسیهای انجام شده، اکثر زنان شاغل مجبور هستند که کارهای داخل خانه را برعهده بگیرند. استفانی کونتز استاد تاریخ و مطالعات خانواده، در روزنامه نیویورک تایمز مینویسد: «نحوه تقسیم کارها در داخل خانه، یکی از دو عامل تعیینکننده مهم در تعیین میزان رضایت زنان از زندگی مشترکاست. بیشک مردها نیز از این موضوع بهره میبرند؛ چون از نظر زنان، مردانی که در کارهای خانه آن ها را یاری میکنند جذابترند». ازدواج، شراکتی دو نفره است که زوجین باید به خاطر داشته باشند علاوه بر همکاری و هم فکری های مهمی که «باهم» انجام میدهند، امور مربوط به خانه هم برعهده هر دونفرشان است. منظور از امور خانه، خرید، برنامه ریزی، جا به جایی وسایل، آشپزی، نگهداری از بچهها، ساماندهی به قبضها، تمیز کردن خانه، تعمیرات وکارهایی از این دست است. زمانیکه این امور به خوبی پیش بروند، صلح، آرامش و هماهنگی در خانه حکم فرما خواهد شد؛ اما اگر هنگام ورود مهمان ها خانه به هم ریخته و نامنظم باشد یا اگر هیچ لباس تمیزی نداشته، ناراحتی و رنجش در خانه به وجود میآید و برخی سوءبرداشت ها ممکن است موجب به وجودآمدن اختلاف بین همسران شود.حالا قرار است در این مقاله در مورد روش تقسیم کارهای خانه بین زوجین صحبت شود. اولویت بندی کنید هم زن و هم مرد باید اولویت های خود را در زندگی مشترکش مشخص کند. این را باید بدانید که چه چیزی واقعاً برای هریک از شما مهم است؟ بسیاری از همسران، نگاه متفاوتی به موضوع تقسیم کارهای خانه دارند. برای برقراری صلح، بهتر است به جای تلاش برای رضایت کامل هر دو طرف در مورد این که چه چیزی برایتان مهم است و چه چیزی مهم نیست، اولویت ها را تعیین و انتخاب کنید. وقتی اولویت های خود را مشخص کردید میتوانید چندین لیست اولویت بندی کارها برای بخشهای مختلف زندگیتان طراحی کنید.مثلاً یک لیست از کارهای خانه و لیستی از پروژه های کاری یا مدرسه تهیه کنید. اگر برای تعیین اهمیت کارها به مشکل برمیخوردید، همه کارها را کنار یکدیگر بگذارید تا با مقایسه آن ها اهمیت شان را مشخص کنید.
شناسایی کارهای غیرقابل قبول وقتی لیست خود را نوشتید، یک لیست هم از کارهایی تهیه کنید که از آن بدتان میآید و هیچ جوری حاضر نیستید آن را انجام دهید. شاید کاری که از انجام دادنش سر باز میزنید برای همسرتان قابل قبول باشد و برعکس شاید کاری که همسرتان از آن متنفر است، انجام دادنش برای شما مشکلی نداشته باشد. حتی ممکن است موردی در این لیست باشد که هردوی شما از آن متنفرید. در این حالت با همفکری، راهی برای انجام آن کار ناخوشایند پیدا کنید؛ همچنین میتوانید آن کار را با همکاری متقابل به پایان برسانید: مثل یک تیم.
نسبت به زمان انجام کارها سختگیری نکنید مسلماً زمان انجام دادن کارها، خیلی از اوقات هماهنگ با شما نیست. گاهی اوقات همسرتان وقتی میتواند مثلاً تعمیری را انجام دهد که کارهای بیرون از منزلش را انجام داده باشد. بنابراین اگر همسرتان را مجبورکنید کارهای خانه را در ساعاتی که آمادگی ندارد انجام دهد، احتمال تنش را در خانه بالا میبرید. زمان بندی صحیح را جدی بگیرید.
بازبینی کنید سرزنش و متلک انداختن به همسرتان بابت کارهای عقب افتاده راه چاره نیست. بهتر است برنامه خود را دوباره ارزیابی کنید و آن را با توجه به شرایط تغییر دهید. انعطاف پذیر باشید و اجازه دهید تا همسرتان کارها را به روش خودش انجام دهد.