روزنامه صبح
آر اس اس خبرجنوب
کل صفحات خبرجنوب
مسکوکات در بازار شیراز
 تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب تعالی دانش تبلیغات خبر جنوب
تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب
چرا باید نگران و ناخرسند باشیم؟ :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 192036
1399/07/05

چرا باید نگران و ناخرسند باشیم؟

سال جدید تحصیلی در تاریخ آموزش و پرورش مدرن در ایران، بی ‌سابقه ‌ترین و متفاوت ‌ترین است و پاسخ به این پرسش که آموزش غیر حضوری بهتر است یا غیر حضوری آسان نیست.
از دید مخالفان مدرسه تنها برای آموختن فیزیک و شیمی و ریاضی نیست. بچه‌ ها در مدرسه کار گروهی و جمعی را یاد می‌ گیرند و در غیاب مدرسه و جمع کودکان و نوجوانان در مغاک فردیت، فرو می‌ روند و منزوی می شوند. در شیوه مجازی معلمان، معذب‌ اند؛ انگار دارند برنامه تلویزیونی اجرا می ‌کنند. در نگاه بچه‌های کوچک تر گوشی و تبلت کارکرد دیگری دارند و نمی شود صبح تا ظهر مدرسه آن ها باشد و ظهر تا شب، حیاط بازی شان! برخی از مشاغل با مدرسه مرتبط است اما الزاما به آموزش ربط ندارد و استمرار مدرسه غیر حضوری به حذف آن ها می ‌انجامد. راننده سرویس، بوفه‌ دار، بابای مدرسه و مانند این ها در کجای نظام مجازی قرار دارند؟ در کلاس درس، معلم می ‌پرسد و دانش آموز جواب
می ‌دهد و امکان استفاده از کتب کمک آموزشی را ندارد. در مدرسه غیر حضوری اما معلم می ‌پرسد و محصل از روی این کتاب ها مثل بلبل، پاسخ می‌ دهد!
در مقابل، هواخواهان این شیوه معتقدند طی 300 سال، آموزش رسمی تبدیل شده به یادگیری زیر یک سقف، نشستن پشت میز، گوش دادن به معلم و عطش نمره 20 و حال که کرونا این زنجیر را از دست و پای بچه های ما باز کرده چرا باید نگران و ناخرسند باشیم؟ به کودکان ‌مان نگاه کنیم. تا قبل از مدرسه شاد و
خندان ‌اند و بیرون از قالب های تعریف شده و آرام آرام احساس می‌کنیم در حال قالبی کردن و تحمیل به آن ها هستند که در آموزش غیر حضوری این زنجیرها باز می ‌شود.در مدارس خصوصا دولتی ‌ها به جای این که بچه‌ ها سئوال کنند مدام در معرض سئوال قرار دارند. در برخی مدرسه ‌ها حتی هر ماه امتحان می‌ گیرند.با این توجیه که ترس بچه ها بریزد اما در آموزش غیر حضوری دیگر نمی‌توان پشت امتحانات مکرر مخفی شد و باید حرفی برای گفتن داشت.در آموزش و پرورش سنتی مثلث «نظم، اطاعت، تکرار» کار می کند و در آموزش مدرن و با وسایل انقلاب هوش مثلث «ابتکار، خلاقیت و مهارت» جای آن را می گیرد.در نهاد تک تک بچه ها طراوت و شور و حیرت وجود دارد اما اصرار دارند این شور را خاموش کنند و از بچه ها موجوداتی مطیع بسازند. در آموزش غیر حضوری امکان حفظ طراوات آنان بیشتر است و می ‌توان دلخوش بود که رؤیا و خیال ‌های آنان دستخوش تاراج‌ هایی در پوشش تربیت نمی‌ شود.فُرم، محتوا را تعریف می‌کند. وقتی جامۀ نو بر تن داریم احتمال درگیر شدن ما با دیگری کمتر است. وقتی اتومبیل مدرن ‌تر سوار می ‌شویم کمتر احتمال دارد پوست موز را از پنجره بیرون بیندازیم؛ ابزار‌های نو همان فرم است که نگاه‌ های کهنه را پس می‌ زنند و این خود گامی به سوی توسعه است.در آموزش غیر حضوری، می توان امید بست به جای تزریق ترس، شادکامی به مثابه هدف غایی آموزش و پرورش مدرن، در نظر گرفته شود.
جدا از باور به آموزش مجازی یا غیر مجازی جا دارد به تعریف جدید یونسکو از «سواد» اشاره شود: « باسواد کسی است که بتواند از خوانده ها و آموخته های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند». بهترین معیار می تواند همین باشد که این همه آموزه و هزینه، تغییری در زندگی ما ایجاد می کند یا کرده یا نه؟
مهرداد خدیر

/انتهای متن/
صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریات بین المللی خبر : حسین واحدی پور
License owner & Editor in Chief: HosseinVahedipour
Copyright © 2013 KHABAR International Publications Group. All rights reserved.