روزنامه صبح
آر اس اس خبرجنوب
کل صفحات خبرجنوب
مسکوکات در بازار شیراز
 تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب تعالی دانش تبلیغات خبر جنوب
تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب
چگونه تدریس با ماسک را اثربخش کنیم؟ :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 194320
1399/07/30

چگونه تدریس با ماسک را اثربخش کنیم؟

مریم السادات میرحسینی- دانشپذیر دکترا روان شناسی تربیتی
زبان بدن نقش اصلی در نحوه دریافت و به خاطر سپردن پیام شما دارد. حالت سر، حرکات دست، حالت‌های چهره و حتی تن صدا بیشتر از آنچه که فکر کنید، در یادگیری تأثیر دارد. نقش مربیان و معلمان با زبان بدن در کلاس تقویت می شود، که می تواند اعتماد و ایمنی، گرما و ارتباط را منتقل کند. توجه به زبان بدن دانش آموزان، اطلاعات مهمی را در اختیار اساتید قرار می دهد.
در مدارس به علت شیوه بیماری همه گیر کووید 19 مواد آموزشی به صورت آنلاین تدریس می شود. ناگزیر مدرسان مستقر در مدرسه با ماسک در پشت دوربین کلاس مجازی ظاهر می شوند و بدین ترتیب قسمتی از انتقال پیام آموزشی مستتر در چهره عقیم می ماند. جالب است بدانید، نشانه های غیرکلامی تا 55 درصد محتوای احساسی پیام ها را به همراه دارد. بدون این نشانه ها، بسیاری از اطلاعات مهم از دست می رود.
هنگام تفسیر زبان بدن، دهان و چشم از سایر ویژگی های صورت نیز مهمتر هستند. بر خلاف بزرگسالانی که بیشترین اطلاعات اجتماعی غیرکلامی را از چشمان گوینده می گیرند، دانش آموزان بیشترین توجه را به دهان گوینده دارند. تحقیقات نشان داده است «توانایی رمزگذاری، تفسیر و سازماندهی اطلاعات عاطفی و اجتماعی مهارت‌هایی است که هم برای یادگیری و هم برای آگاهی از خود و تصمیم گیری مسئولانه لازم است.» این مهارت‌های اجتماعی-عاطفی به عنوان مهارت‌های رشد مهم در کودکی شناخته می شوند. بنابراین جستجوی راه حل هایی برای کاهش تأثیرات منفی رشد اجتماعی، ارتباطی و یادگیری بر دانش آموزان و معلمان ضروری است. در اینجا چند پیشنهاد برای چالش های به وجود آمده در تدریس با ماسک برای اساتید ارایه می شود:
1. نشانه های کلامی و بصری را در بیان تقویت کنید. معلمان با نقاب در برقراری ارتباط با دانش آموزان از حرکات اغراق آمیز دست، تأکید بر حرکت ابرو برای تقویت بیان و بررسی مکرر برای اطمینان از درک دانش آموزان، تدریس را اثربخش می کنند. علاوه بر این، معلمان می توانند با تشدید اظهارات ارتباط و تشویق، چشمک و نشانه های دیگر احساسات پشت نقاب را تعمداً جایگزین کنند.
2. آموزش به دانش آموزان برای استفاده از نشانه هایی خارج از مواردی که توسط دهان ارائه می شود، می تواند کارا باشد و در تفسیر احساسات و یادگیری کمک کند. هنگام لبخند زدن بزرگسالان، در گوشه های خارجی چشم چروک هایی ظاهر می شوند. بنابراین توجه دانش آموزان را به سمت «چروک‌های خوشحال» متمرکز کنید. اغلب روانشناسان تربیتی بازی های «حدس زدن احساسات با وجود نقاب» را در تکنیک های مداخله ای به کار
می برند، که می توان از آن در کلاس های مجازی بهره برد.
3. مواد مورد استفاده برای ساخت ماسک ها را در نظر بگیرید. برخی از ماسک های دوخته شده از مواد رنگارنگ تاثیرات بینایی بالینی کمتری را برای کودکان ایجاد می کند. بعلاوه ، روانشناسان استفاده از ماسکهای شفاف را برای اطمینان از انتقال اطلاعات اجتماعی و عاطفی حاصل از مشاهده دهان مربیان پیشنهاد می کنند.
4. اگر مدرسان تصاویر کلاسی و فیلم های آموزشی بدون ماسکشان را برای دانش آموزان به اشتراک بگذارند. دانش آموزان فرصت ارتباط با شخصیت حقیقی معلم خود را بدست می آورند، که در فرایند تدریس و یادگیری حایز اهمیت است.
5. هنگام استفاده از ماسک، علاوه بر اختلالی که در تنفس ایجاد می شود، امکان حرکت آزادانه را از معلمان می گیرد. با میکروفون بی سیم افزایش میزان صدا را داریم. بهتر است اساتید از میکروفون استفاده کنند و به صدای خود آهنگ مناسب دهند. به این ترتیب چالش پنهان ماندن حرکات دهان با اغراق در بیان و تمرکز روی تن صدا تا حدودی قابل جبران می شود.برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی در دانش آموزان و معلمان منجر به رفتاری اجتماعی، تعامل با مدرسه و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان می شود. استراتژی های ارائه شده در اینجا می تواند تجربیات یادگیری دانشجویان را در دنیای جدید کلاسهای آگاه از COVID-19 افزایش دهد.

/انتهای متن/
صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریات بین المللی خبر : حسین واحدی پور
License owner & Editor in Chief: HosseinVahedipour
Copyright © 2013 KHABAR International Publications Group. All rights reserved.