روزنامه صبح
آر اس اس خبرجنوب
کل صفحات خبرجنوب
مسکوکات در بازار شیراز
 تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب تعالی دانش تبلیغات خبر جنوب
تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب
جنجا ل بلیط های هوایی :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 194674
1399/08/05

جنجا ل بلیط های هوایی

فاطمه ایزدی- خبرنگار «خبر جنوب»/ چند وقتی است اعلام نرخ‌های جدید بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی در ایران، به یکی از مهمترین چالش های روز تبدیل شده است. از یک سو، شرکت‌های هواپیمایی با توجه به افزایش قیمت ارز و الزام برای خالی گذاشتن 40 درصد از صندلی های خود، خواهان تغییر تعرفه ها هستند و از سوی دیگر وزارت راه، مخالفت خود را با افزایش قیمت ها اعلام کرده و مردم نیز به تعدیل بهای بلیط ها امید بسته اند.
برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس هم این اقدام را غیر قابل پذیرش دانسته و گفته اند مردم توان پرداخت چنین هزینه‌هایی برای خرید بلیط هواپیما را ندارند. در واقع افزایش ناگهانی و بدون برنامه قیمت‌ها، فشار سنگینی به مردم و مسافران وارد می‌کند و قطعا این رویکرد موجب کاهش استقبال مردم برای استفاده از پروازهای داخلی خواهد شد. هر چند فعلا وزارت راه، افزایش قیمت بلیط شرکت های هواپیمایی را منتفی اعلام کرده اما بر اساس نرخ‌های جدید، قیمت بلیط‌ها از ۴۹1 هزار تومان شروع می‌شد و سقف قیمت‌ها به دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می رسید. به عنوان مثال، مسافران مسیر تبریز به بندرعباس باید برای سفر هوایی در این مسیر تا سقف ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه می‌کردند و شهرهای از مبدا تهران به مقصد ارومیه، شیراز، اهواز، ایرانشهر، آبادان، بجنورد، بوشهر، تبریز، زاهدان، زابل، رفسنجان، دزفول، چابهار، جیرفت، خارک و ...، مسیرهایی بودند که قیمت بلیط آن بیش از یک میلیون تومان به فروش می‌رسید.
در نرخ‌نامه جدید، قیمت بلیط هواپیما در بیش از ۶۰ مسیر، میلیونی می شد و قطعا این افزایش قیمت ها بر افزایش قیمت کرایه دیگر وسایل نقلیه نیز دامن می زد. البته اگرچه فعلا سناریوی افزایش قیمت بلیط هواپیما منتفی شده اما وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشور به دنبال راهکاری برای جبران زیان عدم فروش 40 درصد از صندلی شرکت های هواپیمایی هستند. با این حال مردم به هیچ عنوان با این افزایش قیمت ها موافق نیستند و معتقدند هر گونه تغییر نرخ در این شرایط نابسامان اقتصادی، دردسر ساز خواهد شد.افشین حجازی، یکی از همشهریان شیرازی معتقد است در حال حاضر نیز عده زیادی از مردم به دلیل تنگناهای مالی، قادر به استفاده از هواپیما به عنوان ایمن ترین وسیله نقلیه نیستند و اگر قرار باشد نرخ بلیط ها 155 درصد گران تر شود، گذر هیچ کس به فرودگاه نخواهد افتاد! به گفته او بسیاری از شرکت ها به تعهدات خود پایبند نیستند و حتی امکاناتی که یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات بیزینس کلاس در این کلاس پروازی به مسافران ارائه می دهد تفاوتی با اکونومی کلاس ندارد!
در هر حال از دیدگاه حجازی، گران تر شدن بلیط هواپیما در این وضعیت، نه به نفع مردم است و نه به نفع شرکت های هواپیمایی، چرا که قطعا بخش زیادی از مسافران خود را از دست خواهند داد.

به قیمت جان ...!
مریم کوهی نیز یکی از کسانی است که به ناچار باید در طول ماه دو بار، مادرش را برای درمان از اهواز به تهران ببرد. زمزمه گرانی بلیط های هوایی، او را بسیار مضطرب کرده چرا که مجبور است به دلیل وضعیت جسمی مادر از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده کند. به قول این بانوی جوان، پیش از این نیز هزینه های رفت و آمد با هواپیما برای آنها سرسام آور بود، چه برسد به نرخ نامه های جدید که مطمئنا برنامه درمانی مادرش را به طور کامل لغو خواهد کرد و به قیمت جانش تمام خواهد شد. ده بزرگی می گوید در این شرایط که مردم در تنگناهای مالی هستند و اوضاع اقتصاد کشور خوب نیست، دولت باید زیان شرکت های هواپیمایی را از راه دیگری جبران کند نه از طریق جیب مردم بیچاره! البته فقط مردم نیستند که نسبت به افزایش قیمت بلیط های هوایی اعتراض دارند. نمایندگان مجلس، در طول یک هفته حداقل چهار مرتبه از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده می کنند و آن طور که مجید انصاری، نماینده ممسنی و رستم به «خبر جنوب» می گوید همه این هزینه ها به عهده خود نمایندگان است و آنان، تنها از برخی تخفیف های جزئی بهره مند می شوند. بهارستانی ها باید به طور مداوم بین پایتخت و حوزه های انتخابیه خود در رفت و آمد باشند و افزایش قیمت بلیط های هوایی زیر ذره بین آنهاست. هر چند وزارت راه هر گونه افزایش قیمت را فعلا منتفی اعلام کرده اما این نماینده مجلس تاکید می کند که دو سه روز گذشته هنگام خرید بلیط مسیر تهران به شیراز، متوجه افزایش قیمت ها شده و مسئول فروش بلیط به او گفته که نرخ ها بالا نرفته بلکه به قیمت های پیش از دوران کرونا بازگشته است!

مگر مردم عادی چقدر درآمد دارند که برای استفاده از هواپیما باید حقوق یک ماهشان را بدهند!
علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز چند روز پیش نسبت به احتمال افزایش قیمت بلیط های هوایی واکنش نشان داد و به وزیر راه و انجمن هواپیمایی ایران اعتراض کرد. پاک فطرت به «خبر جنوب» می گوید شرکت‌های هواپیمایی، بنزین را به ریال می‌گیرند، به پرسنل به ریال حقوق می دهند، کرایه فرودگاه ها را با ریال محاسبه می‌کنند، ۵۰ درصد تعمیرات قطعات هواپیما با ریال انجام می شود اما در عین حال بهای بلیط ها را به دلار محاسبه می کنند. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس تاکید می کند که وقتی هواپیماها با ظرفیت فول نیز پرواز کنند باز هم تعمیرات موتور هواپیما گران تمام می‌شود! به قول او هر چند این مسئله آنچنان ربطی به مجلس ندارد اما نمایندگان ورود کرده اند تا نرخ گذاری بلیط‌های هوایی کنترل شود. پاک فطرت معتقد است در صورت مقرون به صرفه نبودن قیمت پروازهای داخلی، باید مشخص شود که چند درصد افزایش، منطقی و عادلانه تر است. در هر حال این نماینده مجلس، اعتقادی به گران شدن بلیط هواپیما بیش از 50 درصد ندارد و می گوید مگر مردم عادی چقدر حقوق می گیرند که اگر برای این انجام یک کار ضروری، مجبور به استفاده از هواپیما شوند باید حقوق یک ماه خود را صرف خرید بلیط هوایی کنند!

افزایش قیمت بلیط هواپیما، مردم را به سختی بیشتر می اندازد
ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز معتقد است افزایش قیمت بلیط هواپیما سزاوار و منطقی نیست. از نظر عزیزی، مجموعه انجمن هواپیمایی باید مراعات وضعیت مردم را کنند چرا که چنین اقداماتی در این شرایط سخت، کار درستی نیست. نماینده شیراز با اشاره به اینکه مجلس با هر گونه افزایش قیمت بلیط هوایی ‌مخالف است، تاکید می کند که راه حل مشکلات صنعت هواپیمایی، افزایش قیمت بلیط نیست و از این طریق نمی توان این صنعت را تقویت کرد. عزیزی معتقد است با دست کردن در جیب مردم، مشکلات صنعت هوایی حل نمی‌شود! او می گوید عده‌ای خیال می‌کنند کسانی که هواپیما سوار می شوند حتماً وضعشان خوب است حال آنکه این استدلال غلط است. بسیاری از بیماران اورژانسی برای رسیدن به شهرهای مقصد درمان، ناگزیر به استفاده از هواپیما هستند و حتی برخی افراد برای انجام کارهای اداری خود مجبورند از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده کنند. عزیزی با اشاره به اینکه افزایش بلیط هواپیما، مردم را به سختی بیشتر می اندازد تاکید می کند که با استفاده از ساز و کارها و راهکارهای جایگزین، هزینه‌های صنعت هواپیمایی کاهش پیدا می‌کند.
رییس کمیته امنیت ملی مجلس اعتقاد دارد انجمن شرکت های هواپیمایی ایران باید از فرمول های دیگر برای جبران زیان خالی ماندن 40 درصد از صندلی ها استفاده کنند چرا که از دیدگاه مجلس این اقدام کاملا غلط است. بنا به تاکید او اگر شرکت‌های هواپیمایی به دلیل رعایت اصل فاصله گذاری اجتماعی، متحمل زیان می شوند باید ستاد ملی کرونا به شکل های مختلف تا پایان این بحران به آنها کمک کند چرا که دست در جیب مردم کردن اشتباه است و سزاوار نیست جامعه تحت چنین فشارهایی قرار بگیرد.

بیش از 10 درصد از قیمت بلیط ها به جیب شرکت های هواپیمایی نمی رود
البته آن طور که دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران به «خبر جنوب» می گوید شرکت های هواپیمایی در حال حاضر دچار چالش های فراوانی هستند و با توجه اینکه هزینه های این شرکت ها ارزی است، افزایش نرخ ارز در قیمت تمام شده پروازهای هواپیمایی، تاثیر زیادی می گذارد. به گفته مقصود اسعدی سامانی، عوارض های متعددی که نمایندگان مجلس بر بلیط هواپیما وضع کرده‌اند موجب شده بیش از ۱۰ درصد از قیمت بلیطی که مسافر خریداری می‌کند به جیب شرکت‌های هواپیمایی نرود.
سامانی تاکید می کند که رعایت اصل فاصله گذاری اجتماعی و خالی ماندن یک ردیف صندلی بین مسافران، هزینه زیادی به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل می‌کند. در واقع بخشی از هزینه‌های شرکت ها از تعمیر و نگهداری قطعات هواپیمایی گرفته تا نیروهای انسانی که این قطعات را تعمیر می کنند به صورت دلاری است و همه اینها مواردی است که شرکت ها را ناگزیر به تغییر در افزایش قیمت بلیط ها می کند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران می گوید در حال حاضر نرخ بلیط هواپیما با دلار ۱۱ هزار تومان محاسبه شده و چون اکنون قیمت دلار حدود ۳۰ هزار تومان است، برای پایداری خدمت در صنعت هوایی، شرکت‌ها باید تغییراتی در تعرفه بلیط‌های خود ایجاد کنند تا بتوانند خدمات خود را استمرار بخشند.
به قول او قیمت‌های فعلی پروازها حتی کفاف پرداخت حقوق ماهانه نیروی انسانی شرکت های هواپیمایی را نمی دهد و عملا آنها حتی نمی توانند در زمینه هایی همچون تعمیر قطعات هواپیما یا جایگزینی موتور اقدام کنند.
به گفته این مسئول، هزینه تامین موتور یک هواپیما بسته به نوع آن، بالای چند میلیون دلار است و جایگزین کردن موتور، بیش از ۶۰ میلیون دلار برای شرکت ها هزینه دارد.
او با اشاره به اینکه شرکت ها برای تداوم بخشی خدمات خود، ناگزیر به افزایش قیمت بلیط ها هستند تاکید می کند که فعلا به دلیل دستور وزیر راه، هیچ گونه افزایش قیمتی اعمال نشده و قیمت‌ها کماکان در دامنه نرخی سال گذشته است. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران یادآور می شود که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، شرکت‌ها برای افزایش قیمت بلیط ها نیازی به مجوز سازمان هواپیمایی کشوری ندارند و می‌توانند بر اساس عرضه و تقاضا و قیمت های تمام شده خود، قیمت بلیط را تعیین کنند. بنا به تاکید او الزام به رعایت ۶۰ درصد ظرفیت پرواز از اول آبان ماه اجرایی شده و شرکت های هواپیمایی ملزم هستند محدودیت ظرفیت را رعایت کنند. هر چند به گفته سامانی، سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر این موضوع نظارت دارد اما شرکت ها نسبت به دستوری که وزارت بهداشت مبنی بر محدودیت ظرفیت پرواز داده اند، اعتراض دارند چرا که استانداردهای بین‌المللی و سازمان بهداشت جهانی نیز این تکلیف را ایجاد نکرده و در این رابطه، دستورالعملی نداشته اند. او می گوید در حال حاضر پروازهای خارجی نیز با ظرفیت کامل، پرواز می کنند و بر اساس گزارش های موثق، تنها یک مورد ابتلا در ۲۷ میلیون مسافر اعلام شده است. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران تاکید می کند که دولت برنامه ای برای جبران این زیان ها ندارد، ضمن آنکه محدودیت‌ ظرفیت ها بدون هیچ گونه مبنای علمی است. کارشناسان معتقد هستند با توجه به نوع سیستم تهویه، هوای داخل هواپیما هر سه دقیقه یک بار تعویض می شود و الزامی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی
وجود ندارد. سامانی می گوید وزارت بهداشت باید نسبت به این مسئله تجدید نظر کند تا اقتصاد صنعت هوایی بتواند به خدمت خود ادامه دهد چرا که این نرخ ها و محدودیت ظرفیت پرواز، به هیچ عنوان برای شرکت ها مقرون به صرفه نیست. از دیدگاه سامانی، ادامه این روند می تواند شرکت های هواپیمایی را از چرخه فعالیت، خارج و مشکلاتی برای مسافران در بخش هوایی ایجاد کند. دبیر انجمن هواپیمایی ایران معتقد است اگر دولت در زمینه معافیت گمرکی قطعات هواپیما یا معافیت ارزش افزوده، ورود کند هم فشارها از روی شرکت ها برداشته برداشته خواهد شد و هم قیمت بلیط ها کاهش
می یابد.

افزایش قیمت بلیط ها به اقشاری که از هواپیما استفاده می کنند آسیب می زند
مدیر کل فرودگاه های استان فارس نیز بر این باور است که وضعیت اقتصادی جامعه، نابسامان است و گرانی بلیط های هواپیما به نفع مردم نیست. غلامرضا کریم آقایی به «خبر جنوب» می گوید در این داستان، اقشاری که برای رفت و آمد از صنعت هوایی استفاده می‌کنند آسیب خواهند دید و تنها افراد خاصی می‌توانند از ایمن ترین وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنند. البته به گفته او از منظر دیگر، تحریم ها بر شرکت‌های هواپیمایی تاثیر بسزایی گذاشته و چون تمام هزینه های آنان به افزایش قیمت دلار وابسته است، چاره ای ندارند جز آنکه برای سرپا نگه داشتن خود، قیمت بلیط ها را بالا ببرند.
به گفته این مسئول، صنعت هوایی یک صنعت خارجی و نگهداری آن به دلار وابسته است و دستور وزارت بهداشت مبنی بر عدم فروش ۴۰ درصد از ظرفیت فروش، شرکت ها را به فکر افزایش قیمت بلیط برای جبران این زیان انداخته است.

فعلا قیمت ها شناور است
کیومرث حسینی، نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی استان فارس هم معتقد است وقتی یک سوم ظرفیت پروازها خالی بماند، شرکت های هواپیمایی چاره ای ندارند جز آنکه این زیان را از طریق افزایش قیمت بلیط ها جبران کنند. مدیر آژانس هواپیمایی مهاجری و شرکا در گفتگو با «خبر جنوب» تاکید می کند که در حال حاضر با افزایش قیمت بلیط ها موافقت نشده اما فعلا قیمت ها شناور است و شرکت ها می توانند با توجه به برخی شرایط، آن را بالا و پایین کنند.
حسینی می گوید شرکت های هواپیمایی به دلیل افزایش قیمت دلار حتی نمی توانند از عهده تهیه لوازم یدکی برآیند و آنها مجبورند این هزینه‌ها را از این راه جبران کنند.در هر حال وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز به افزایش نرخ بلیط پرواز در مسیرهای داخلی واکنش نشان داده و در نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی، توقف رویه ناصحیح شرکت‌های هواپیمایی را درخواست کرده است.
علی اصغر مونسان در نامه ای به به محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نوشته است که «همان‌گونه که استحضار دارید شرکت‌های هواپیمایی در اکثر مسیرهای داخلی بر خلاف دستور جنابعالی، مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها، قیمت خدمات خود را بیش از ۱۰۰ درصد و تحت عنوان کف قیمت افزایش داده‌اند، ضمن آن‌که دفاتر خدمات مسافرتی را نیز به ‌صورت مستمر تهدید به ‌قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی‌مابین می‌کنند. لذا خواهشمند است، دستور فرمایید در خصوص توقف رویه ناصحیح و ناصواب معموله اقدامات لازم به ‌عمل آید.»حرمت‌الله رفیعی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز گفته است شرکت‌های هواپیمایی قرار بود نرخ‌ها را پلکانی افزایش دهند اما در نخستین مرحله، قیمت‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.
مدیران تعدادی از شرکت‌های گردشگری هم می‌گویند شرکت‌های هواپیمایی این نرخ‌ها را به آژانس‌ها ابلاغ کرده و حتی مکتوب گفته‌اند اگر نرخ‌های جدید را اعمال نکنند، سیستم فروش آن‌ها را قطع خواهند کرد و در همین چند روز اخیر سیستم تعدادی از آژانس‌ها نیز قطع شده است. امیر پویان رفیعی شاد، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران نیز در واکنش به این گرانی که سفر را با رکود دیگری مواجه خواهد کرد، تاکید کرده است هر چند شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های تحمیلی دارند اما خسارت آن‌ها را دولت باید جبران کند نه اینکه دست در جیب مردم کنند. او با اشاره به نقش حمایتی دولت، گفته است این روش درستی نیست که هر بار مشکلی پیش می‌آید جیب مردم را هدف بگیریم؛ دولت باید در شرایط موجود، یارانه و حمایت‌هایی را اختصاص دهد تا از این وضع خارج شویم. هر چند رییس سازمان هواپیمایی، دستور توقف افزایش نرخ بلیط پرواز در مسیرهای داخلی را صادر کرده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی افزایش یافته و هنوز نرخ‌ها تعدیل نشده است. رییس سازمان هواپیمایی همزمان با بازدیدی که اول آبان ماه از فرودگاه مهرآباد داشت، افزایش اعمال شده روی نرخ بلیط را انکار کرد و افزایش قیمتی که اکنون وجود دارد را به دلیل تعطیلات پیش رو دانست و تاکید کرد که چارترکننده ها عامل دیگر این گرانی هاست.در هر حال، معلوم است سناریوی افزایش قیمت بلیط های هواپیمایی به ظاهر منتفی شده است و شرکت ها آن طور که باید گوششان به دستور وزیر راه، بدهکار نبوده است. آنچه واضح است اینکه با پر کشیدن بهای بلیط ها مردم نمی توانند از این سیستم حمل و نقل استفاده کنند و بهترین راه حل برای جبران زیان شرکت های هواپیمایی، استفاده از راهکارهای
جایگزین است.

/انتهای متن/
صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریات بین المللی خبر : حسین واحدی پور
License owner & Editor in Chief: HosseinVahedipour
Copyright © 2013 KHABAR International Publications Group. All rights reserved.