روزنامه صبح
آر اس اس خبرجنوب
کل صفحات خبرجنوب
مسکوکات در بازار شیراز
 تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب تعالی دانش تبلیغات خبر جنوب
تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب
بومی های پولساز دلپذیر :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 194862
1399/08/07

بومی های پولساز دلپذیر

ایران یکی از سرزمین های پر تنوع در زمینه غذاهای سنتی است و نحوه پخت غذاهای ایرانی بعد از سبک پخت غذاهای چینی و رومی، سومین سبک شناخته شده در جهان است که به دلیل شیوه‌های پخت غذا، سهم قابل توجهی در بازار غذاهای حلال و جذب گردشگران غذا دارد. غذاهای هر محله می تواند نماد و گویای فرهنگ، اقتصاد، تابوها و حتی ارزش‌ها و باورهای مردم آن منطقه باشند. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، اصلی‌ترین دلایل سفر گردشگران به نقاط مختلف جهان به ترتیب جاذبه های فرهنگی، طبیعت گردی و گردشگری غذا است که بیشترین محبوبیت را دارند.
بنا به نظر پژوهشگران، سهم گردشگری غذا یا شکم گردی در صنعت گردشگری حدود ۱۵ درصد است و هر گردشگر در طول سفر تقریباً ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار برای خرید غذا و خوراکی هزینه می کند.شاید همین جذابیت مالی این بخش از صنعت گردشگری باعث شده که مدیر کل دفتر همکاری وتوافق‌های ملی گردشگری به فکر روزهای پساکرونای این صنعت بیفتد و از آغاز به کار رسمی «کمیته ملی گردشگری خوراک» خبر دهد .لیلا اژدری در این باره گفت: گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند ضمن تنوع بخشیدن به سبد محصولات گردشگری کشورمان سبب شناسایی و احیای دامنه وسیعی از انواع و اقسام غذاهای محلی و نوشیدنی شود و به عنوان محصولی جذاب به گردشگران داخلی و خارجی ارائه گردد.وی تهیه اطلس خوراک ایرانی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی کمیته ملی گردشگری خوراک نام برد و گفت: اطلس خوراک ایرانی که اجرای فاز دوم آن آغاز شده است؛ یک فرهنگ جامع از انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مناطق مختلف ایران است که افزون بر پیشینه، تنوع و روش‌های تهیه، خواص و فواید آنها را سازگار با جغرافیای پهناور ایران معرفی می‌کند.
اژدری بیان کرد: علاوه بر اقدام به منظور تهیه اطلس خوراک ایرانی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی کمیته ملی گردشگری خوراک، تلاش برای تهیه برنامه تلویزیونی گردشگری خوراک، استارت‌آپ غذایی، ثبت میراث ناملموس و همچنین برگزاری تورهای گردشگری غذا نیز از جمله سایر برنامه‌های کوتاه‌مدت کمیته مذکور به شمار می‌آید.مدیر کل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری یادآور شد: هر نقطه کشورمان سفره غذایی خاص خود را دارد؛ از این رو باید تمام ظرفیت‌های غذایی ایران با تحقیقات میدانی مشخص شود؛ چرا که بسیاری از غذاها در آستانه انقراض هستند و انتظار می‌رود در این اطلس غذایی تفاوت‌های غذایی و تنوع غذایی از نقاط مختلف کشور شناسایی و سپس تجاری‌سازی و برندسازی شود. وی افزود: افراد علاقمند در بخش های خصوصی و دولتی و نیز ادارات کل استانی می ‌توانند با مراجعه به سایت foodatlas.ir جهت عضویت و ثبت خوراک ‌ها و نوشیدنی‌ های بومی منطقه خود و رویدادهای مرتبط اقدام نمایند.
مدیر کل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری در پایان گفت: ضمناً تشکیل «شورای راهبری و سیاستگزاری گردشگری خوراک» نیز با حضور فعالان صنعت گردشگری و سایر دستگاه‌های ذی ربط در دستور کار است.

/انتهای متن/
صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریات بین المللی خبر : حسین واحدی پور
License owner & Editor in Chief: HosseinVahedipour
Copyright © 2013 KHABAR International Publications Group. All rights reserved.