روزنامه صبح
آر اس اس خبرجنوب
کل صفحات خبرجنوب
مسکوکات در بازار شیراز
پر بازدید ترین ها
 تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب تعالی دانش تبلیغات خبر جنوب
تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب
ركورد زني شهرداري شيراز با اجراي بيش از 3 و نيم ميليون متر مربع آسفالت در مدت 6 ماه :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 197125
1399/09/03

ركورد زني شهرداري شيراز با اجراي بيش از 3 و نيم ميليون متر مربع آسفالت در مدت 6 ماه

جلال الدین عرفانی- خبرنگار «خبرجنوب»/ یک سال قبل حوالی آبان ماه بود، که طرح نهضت آسفالت در شيراز کلید خورد طرحی که برطبق آن قرار بود به جز یک میلیون متر مربع آسفالتی که در بودجه سال ۹٨شهرداری مکلف به اجرای آن بود تا پایان سال قبل دومیلیون متر مربع آسفالت دیگر هم در شهر اجرا شود اما در ادامه مسیر با توجه به بارندگی هایی که صورت گرفت و در پی آن شیوع کرونا نهضت آسفالت با یک توقف چندماهه روبه رو شد، اما از ابتدای خرداد ماه مرحله دیگری از نهضت آسفالت در شيراز آغاز شد و مقرر شد در مدت ۴ماه تا پایان شهریور دو میلیون متر مربع عملیات آسفالت در شيراز صورت گیرد، اما شهرداری نه تنها به هدف خود در این زمینه رسید بلکه از اهداف نهضت آسفالت هم فراتر رفت و چیزی بیش از آن چه هدف گذاری کرده بود را آسفالت کرد و پوسته شهر شیراز عوض شد و کوچه و خیابان‌های شهر نو نوار شد، موضوعی که معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم در گفت و گو با خبرنگار ما آن را تایید کرد و گفت: بر طبق پیش بینی اولیه قرار بود تا در طول 6ماه دومیلیون متر مربع عملیات آسفالت در شهر انجام شود اما با تلاش شبانه روزی کارکنان شهرداری شیراز این رقم در پایان آبان از ٣میلیون متر مربع عبور کرد و تا به امروز به بیش از ٣میلیون و ۵٠٠هزار متر مربع رسیده ایم.
اسماعیل صالحی افزود: اما در ادامه مسیر در فاز دوم نیز نهضت آسفالت که تا اوایل سال آینده ادامه دارد قصد داریم این رقم را به بیش از ۵ میلیون متر مربع افزایش دهیم که در نوع خود یک رکورد در اجرای آسفالت در شهرداری شیراز است که برای اولین بار در چنبن بازه زمانی این مقدار آسفالت در شهر اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اجرای خط کشی معابر تازه آسفالت شده توسط شهرداری تصریح کرد: در این بین اولویت اصلی ما در فاز اول نهضت آسفالت معابر اصلی، میادین و شریان های مهم شهر بود که این کار در سطح گسترده‌ای انجام شد و حال در فاز دوم تا اوایل سال آینده معابر و کوچه پس کوچه های فرعی شهر آسفالت شده و پوست عوض می‌کنند تا اول سال آینده پوست اندازی می‌کنند.
وی در خصوص عمر آسفالت هایی که در شيراز اجرا شده است نیز گفت: در این ارتباط برای کنترل کیفی آسفالت آیین نامه ها و استانداردهایی وجود دارد که حداقل عمر مفید آسفالت رو تضمین می کند، که جهت حصول این استاندارد ها، کیفیت مصالح سنگی، قیر و کارخانه تولید کننده مصالح آسفالتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
صالحی با اشاره به خودکفایی شهرداری شیراز در تولید آسفالت مورد نیاز شهر گفت: شهرداری هم اکنون دو کارخانه بزرگ تولید آسفالت در شرق و غرب شهر دارد که کارخانه تولید آسفالت دوکوهک دارای آخرین تکنولوژی است و در هر ساعت ظرفیت تولید ۲۴۰ تن آسفالت در ساعت را دارد.
وی تصریح کرد: این کارخانه با توجه به تکنولوژی بالای آن حتی قابلیت بازیافت آسفالت های تخریب شده و تولید آسفالت رنگی را نیز دارد که البته هنوز در خصوص تولید آسفالت رنگی به دلیل برخی کمبودها اقدام نشده است.
معاون عمرانی شهرداری شیراز گفت: اما در بخش بازیافت هم اکنون در حال دپو آسفالت هایی که در سطح شهر تراش داده شده هستیم تا در آینده با راه اندازی بخش بازیافت بتوانیم، از این ضایعات برای تولید آسفالت جدید استفاده کنیم که بسیار مقرون به صرفه است.وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ٢٠تا٣٠درصد از آسفالت به صورت تراش آسفالت انجام می‌ شود در واقع با راه‌ اندازی بخش بازیافت کارخانه تولید آسفالت شهرداری می ‌توان این میزان از آسفالت هایی را که تراش داده شده به چرخه تولید آسفالت باز گرداند، این به آن معناست که ٢٠ تا ٣٠ درصد ضایعات حاصل از تخریب و بازسازی آسفالت شهر به خود شهر باز می‌ گردد.
وی با اشاره به همکاری شهرداری مناطق و سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری در اجرای عملیات آسفالت گفت:در حال حاضر هزینه هر متر مربع آسفالت با ضخامت ۵ سانتی متر در شهر بیش از ۶۵ هزار تومان است و در فاز اول نهضت آسفالت در شيراز تا کنون قریب به ٢٠٠میلیاردتومان هزینه شده است
وی افزود: البته در خصوص گلایه برخی شهروندان مبنی بر این که در بعضی نقاط آسفالت انجام نشده این به آن دلیل این بوده که در برخی نقاط به دلیل فعالیت وحفاری دستگاه‌ های خدمات رسان امکان اجرای آسفالت وجود نداشته است، از سوی دیگر در شهری با بیش از ٢٢هزار هکتار وسعت به هر حال هستند نقاطی هم که آسفالت در آن مناطق اجرا نشده باشد اما شهروندان در صورت هر گونه مشکلی در زمینه آسفالت می توانند این موارد را از طریق تلفن 137‪مرکز ارتباطات شهرداری با ما در میان بگذارند. صالحی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث شد شهرداری بحث نهضت آسفالت را شروع کند نظرسنجی بود که در خصوص اولویت مشکلات مردم در شهر صورت گرفت که بر طبق این برآورد بیشترین موردی که مردم خواستار آن بودند بحث آسفالت معابر بود که امیدواریم با اجرای نهضت آسفالت توانسته باشیم تا حدود زیادی مشکلات این بخش را پوشش دهیم.
معاون عمرانی شهردار شیراز گفت: هر سال به طور میانگین اجرای حدود ٢میلیون متر مربع آسفالت در دستور کار شهرداری است اما امسال شهرداری تا پایان سال بیش از دوبرابر بیش از آنچه هر سال اسفالت در شهر انجام می شود عملیات آسفالت اجرا می‌شود و در صورت وقوع مشکلات پیش بینی نشده این رقم با اوایل سال آینده شاید به بیش از ۵میلیون متر مربع نیز افزایش یابد که در نوع خود کم نظیر و حتی بی نظیر است.
وی در خصوص استفاده از بتن در زیرسازی آسفالت‌ها برای استحکام آن مانند آنچه در بولوار خلیج فارس انجام شده افزود: گر چه این کار باعث استحکام آسفالت و ماندگاری بیشتر آن می ‌شود اما این نوع زیر سازی هزینه بالایی دارد و در کنار آن با توجه به مشکلاتی که در صورت حفاری احتمالی در این محورها وجود دارد این نوع زیر سازی باید در جایی انجام شود که در مسیر عبور خدمات دستگاه ‌های خدمات رسان نباشد.
وی با اشاره به چند برابر شدن هزینه آسفالت طی چند ماه گذشته در خصوص یکی از سئوالات مردم در زمینه آسفالت کمربندی شیراز هم گفت: با توجه به این که بر طبق قانون آسفالت جاده های برون شهری و کمربندی ها در حیطه فعالیت اداره راه است شهرداری حق دخالت در این امور را ندارد و اگر هم شهرداری تقاطعی بر روی کمربندی اجرا کرده برای خدمات رسانی به شهرک‌ های حاشیه ای کمربندی و حل مشکلات مردم برای عبور از کمربندی بوده است اما بحث آسفالت و زیرسازی جزو وظایف راه و شهرسازی است.
صالحی گفت: این در حالی است که در همه توافقات مربوط به کمربندی از جمله روشنایی و ساخت تقاطع های غیر هم‌ سطح شهرداری کار خود را انجام داده اما راه و شهرسازی در برخی موارد به طور کل به تعهدات خود عمل نکرده است.وی افزود: همچنین به منظور آگاه سازی شهروندان و شفاف سازی عمومی ما در زمینه میزان آسفالت انجام شده در شهر طی آن مدت هر هفته به مردم گزارش ارائه دادیم، البته در این بین نیت شهرداری از اجرای این میزان آسفالت مباحث تبلیغی نبود و به دنبال حل مشکل مردم بود و ارائه این آمار و ارقام نیز هیچگاه به عنوان فریب نبوده است.معاون عمرانی شهرداری شیراز در خصوص چگونگی اولویت بندی نقاطی که باید در این طرح آسفالت آن ها اجرا می ‌شد گفت: شهرداری تیم کارشناسی دارد که در این زمینه ما را یاری می‌دهند و با توجه به این راستی آزمایی موارد برررسی و ضرورت آن‌ها سنجیده و سپس آسفالت می شوند ما با توجه به راستی آزمایی در کوچه و پس کوچه ها بررسی و ضرورت آن را سنجیده و بعد آسفالت اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به کارشناسی‌های انجام شده پیش بینی می کنیم تا اوایل سال آینده 90 درصد مشکلات آسفالت معابر شهر حل شده باشد، اما با توجه با گستردگی شهر و احتمال بروز مشکلاتی در زمینه خدمات رسانی دستگاه‌های خدمات رسان و احتمال حفاری در شهر شاید با مشکلاتی مواجه شویم هر چند در این بین پیش از عملیات آسفالت از دستگاهای خدمات رسان استعلامات لازم را انجام دادیم. اما در برخی موافق به دلیل حوادث و همچنین نیاز به افزایش خدمات دهی جز حفاری توسط این دستگاه‌ها راهی وجود ندارد البته ادعا نداریم کارمان نقص ندارد اما امسال کار استثنایی در حوزه آسفالت توسط شهرداری انجام شد.
صالحی افزود: در کنار کمیت یکی از مباحثی که در اجرای عملیات نهضت آسفالت همواره در دستور کار ما قرار داشت کیفیت انجام آسفالت و مصالح استفاده شده در آن بود، که در این رابطه قبل از اجرای آسفالت حتما زیر سازی آن به درستی انجام می ‌شد تا آسفالت مدت زیادتری دوام داشته باشد و در این ارتباط از روش‌های متفاوتی نیز بهره بردیم.

/انتهای متن/
صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریات بین المللی خبر : حسین واحدی پور
License owner & Editor in Chief: HosseinVahedipour
Copyright © 2013 KHABAR International Publications Group. All rights reserved.