سهم راه آهن شیراز ـ بوشهر در بودجه سال ۹۹ فقط یک میلیارد تومان :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 202278
1399/10/28
سهم راه آهن شیراز ـ بوشهر در بودجه سال ۹۹ فقط یک میلیارد تومان
قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس: این پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومان پول می خواهد نرگس مکاری زاده- خبرنگار «خبرجنوب»/ راه آهن کشور که در شیراز به بن بست میرسد قرار بود با رسیدن این خط از شیراز به بوشهر از بن بست خارج شده و به خلیج فارس وصل شود.به گزارش سرویس اقتصادی «خبرجنوب»، استان بزرگ و پهناور فارس تنها یک خط ریلی دارد که شیراز را از طریق اصفهان به پایتخت وصل می کند، خط ریلی که تنها در مسیر شیراز به تهران و شیراز به مشهد تردد می کند و به راه آهن دیگری وصل نیست. خط ریلی شیراز به بوشهر یکی از پروژه های ریلی کشور است که قرار بود این استان را از انزوای ریلی خارج سازد، این در حالی است که بررسی بودجه سال آینده نشان می دهد که به این پروژه ملی بزرگ تنها یک میلیارد تومان تعلق گرفته است. این پروژه از آن جا برای فارس حائز اهمیت است که این استان حتی یک کیلومتر آزاد راه هم ندارد و جاده های این استان پهناور نمی تواند جوابگوی حمل بار تجاری، ترانزیتی و نیز ترددهای بین استانی و بین شهری در مسیرهای مختلف باشد. نماینده مردم شیراز و زرقان در گفت و گو با سرویس اقتصادی «خبرجنوب» گفت: احتمالاً اشتباهی پیش آمده که سهمیه خط ریلی شیراز به بوشهر در بودجه سال آینده یک میلیارد تومان است، این خط ریلی بر اساس قوانین بودجه تنها باید یک میلیون تومان اعتبار می گرفت و ظاهراً دولت احترام زیادی برای این پروژه قائل بوده که سهم یک میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته است. جعفر قادری در گفت و گو با سرویس اقتصادی «خبرجنوب»، اظهار داشت: خط ریلی شیراز به بوشهر قرار بوده با مشارکت دولت و بخش خصوصی احداث شود و تا زمانی که بخش خصوصی پیدا نشود نمی توان برای آن در قانون بودجه رقمی در نظر گرفت و تنها برای آن که پروژه های این چنینی از لوایح بودجه خارج نشوند رقم اندکی برای آن در نظر می گیرند تا تکلیف آن برای مشارکت با بخش خصوصی مشخص شود. وی بیان داشت: این که این خط ریلی در قانون بودجه گذاشته شده نشان می دهد جزو اولویت های دولت برای اجرا در حوزه راه است و تلاش نمایندگان استان های فارس و بوشهر در مجلس شورای اسلامی آن است که این پروژه را هر چه سریع تر به مرحله اجرا برسانند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که خط ریلی شیراز بوشهر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد افزود: ۳ شرکت خصوصی پای کار هستند و جلساتی با حضور نمایندگان استان با این شرکت ها برگزار شده تا پروژه ها به سرانجام برسند. وی بیان داشت: مقرر شده از کل اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی خط ریلی شیراز به بوشهر، ۴۰ درصد آن توسط وزارت راه، ۴۰ درصد توسط شرکت های پیمانکاری و ۲۰ درصد توسط استانداری های هر دو استان (سهم هر استانداری ۱۰ درصد) تأمین شود. قادری با بیان این که بالغ بر ۵ جلسه برای اجرای این پروژه برگزار شده است اظهار داشت: چنان چه خط ریلی شیراز بوشهر اجرا شود فاصله این دو شهر به 190 کیلومتر می رسد و حدود نیمی از طول مسیر بین دو شهر با این خط ریلی کاهش پیدا می کند.